CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, November 17, 2010

raYa oh raYa

salam
korang dah bertakbir hari ini?
kalau tak,marilah kita insafi diri ini
cuba tanamkan sikap malu itu dalam diri
takbir ni setahun sekali je(tak campur raya pose)
tak kan la tak boleh buat kot??
kalu duduk menyanyi lagu hindustn,dangdut
boleh pulak??
emmm...zaman sekarang...apa boleh buat???
tapi,kepada yang dah takbir tu,alhamdulillah
beruntung aku dapat orang cam ni....
~ngehhhh~ngehh~~


boleh berkenalan

tapi
suasana hari raya korban sekarang dah tak sama dengan dulu
ingat lagi masa kecik-kecik 
aku akan menyorok kat semak
kat pokok-pokok
semata-mata nak tengok proses penyembelihan lembu
walupun aku duduk tersorok,tapi aku boleh nampak lagi lembu tu kena sembelih
bila dah habis urat putus,
lembu tu akan men'gamuk'
darah membuak-buak keluar
haaa,time tu la aku akan mengedik cari sapa-sapa yang besar
dan menyorok belakang dia
tapi,time tuh aku umur 6tahun.
masih jakun lagi...
heheh

Bila dah besar sikit,aku mula berani dekatkan diri dengan tempat kejadian
Frist tengok,Ya Allah....
kesian bangat
lembu tuh sempat tengok kat aku
seolah-olah minta simpati
tapi,aku pulak tak der la nak pergi kat lembu tu
dan pujuk sambil belai beliau supaya sabar..
kalau aku buat cam tu,sahih kena perintah berkurung tak boleh keluar rumah
hohohoho

emmmm...
semua tu dah menjadi kenangan
aku dah tak dapat rasa suasana cam tu
sedih tu memang la,tapi pandai-pandai la cover
memang aku rindukan suasana dulu
berkumpul ramai-ramai dengan sepupu-sepapa-sepipi
dan pakat tengok lembu kena sembelih...
dulu,tempat penyembelihan lembu kat belakang rumah aku je
lepas habis solat raya,
orang  lelaki kampung mula berduyun-duyun datang bawak parang kat pinggang
aku pulak dok sibuk cari selipar jepun dan ajak sepupu-sepupu aku tengok
lepas habis proses sembelih,aku akan duduk menyibuk kat bahagian makanan
buat-buat haus,boleh minum secawan dua pun tak apa.
Tapi aku tak pernah join bapak-bapak tu menyiang daging
sebab time tu ada cerita best kat tv
aku apa lagi,layan cerita la..tak pun main-main dengan sepupu
sebelah petang pulak,kami akan pakat pergi ramai-ramai ke tempat kejadian
tengok kesan darah,pah tu pulang setelah habis menyiasat

haa..itu la aku masa dulu
tapi semua itu dah tak dapat rasa
ia hanya kenangan dalam diri
aku pun tak tahu kenapa suasana macam dulu dah tak sama 
cuma harapan aku agar,
aku sempat nak beraya kat mekah
sempat tunaikan haji dah umrah
mana la tahu esok lusa kita dijemput
tak pun kiamat dulu yang tiba
jadi,marilah kita berbanyakkan amal ibadah
bersyukurlah dengan apa yang ada
hidup ini mahal bila difikirkan 
ecehceheceh
selit tazkirah la pulak..
hehehe,sekali sekala

k la,papai semua
sebelum itu ucapan dari aku
SELAMAT HARI RAYA KORBAN
salam

No comments:

Post a Comment