CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, November 24, 2010

CeRita AtuK TeKsi

salam 
kaifa haluka?
ana harap antum semua berada dlam sihat walafiat balke..
caring tak aku hari ni??
hoohoohoho

ok,kali ni,Halwa Iznun aku ditukr sekali lgi ats sbb trtentu..
Sebabnya tak perlu diceritakn 
tapi hrap korang enjoy la dengar lagu ni..
ha,kalu sape-sape yang nak tahu lirik lagu ni
klik sini
kalau tak nak tak pe.
aku tak kisah pun.

kali ni aku bukan nak cerita pasal lagu
tapi cerita aku 
cerita aku dengan Atuk Teksi.

begini ceritanya
tadi aku ke Pustaka daerah,
tapi kat besut dah sinonim dengan nama
Pustaka Kg Raja.
aku jnji dengan mmber aku pergi sana.
yela,duduk rumah boring jgk..
kalau tidak memproses kilang peta dunia,
aku menghadap laptop.
tak ke boring bin bosan  namanya.?
buat benda yang sama je...
tapi kemas rumh ngn mask tu memng dah jadi bnde wajib
jangan pertikaikkn lagi..
hohohh

ok,berbalik kepada story aku
aku pun pergi la ke sana.
menghadap buku-buku 
dan aku sempat pinjam 2 buah buku.
lepas smbyg zhor kt msjid Kg Raja aku balik.
tunggu la  kat bus stop
walupun nama bus stop,tak de sebutir bas pun yang lalu kat situ.
hampeh,dekat sejam jgk ddk situ..
tapi tak pe,aku naik la teksi yg kebetulan tak ada penumpag..

sepanjang dalam teksi tu
pak cik tanya la aku orang mana,
aku cerita la gitu gini
rupanya dia kenal arwah atuk aku 
dan  atuk ni jugak anak murid kepda atok saudara aku.
kemudian ada sorang nnek menahan teksi tu.
maka terjadi la sesi berbualan antara atuk tu ngn nenek tdi.
Rupanya atuk tu dah umur 66 
dan nnek tu umur 62
emm...dah tua cam ni pun masih larat bawak teksi
syabas la atuk....!!! seratus markah untuk atuk..
hohoho.


ini dia atuk


nenek ini mcam malu je...huhuhh



Antara salah satu ayat atuk tu yg buat aku terasa ialah

"nati bawok 3 la kain putih jugok,masuk lube tak dok gapo doh la.Kita ni samo jah.Jange dok ingat jaso ore wt budi ko kito doh.Oghe loni dok tengok ko harto pakak kito doh,oghe loni tengok hati budi jah."

ada faham loghat ni?ok,aku trnsltekan.
cam ni..

"nanti bawak 3 helai kain putih juga.Masuk lubang tiada apa dah.Kita ni sama sahaja.Jangan lupa jasa orang yang sudah berbudi kepada kita.Orang sekarang tidak lihat kepada harta pangkat,orang sekarang tengok hati budi saja"

haa,dah faham??
so,moralnya yang aku nak beritahu kat sini
ingat la jasa orang yang dah buat kat kita
terutama jasa ibubapa kita,jasa datuk nenek kita
jasa adik-beradik kita dan jasa semua muslimin dan muslimat kepada korang.
kalau nak buat jahat,ingat la jasa mereka.
Jangan jadi seperti Soya yg lupakan Kacang Soya..
kuengkuengkueng
aku sekadar ingatkan diri sendiri dan korang semua.
semoga dapat membaiki kekurangan yang ada.
ok,pamit dulu yer..
ha,pamit ni bermaksud 'pergi dulu' dalam bhse Indo.
ni dari bahana ku tengok movie KCB..
macam biasa,kirim salam kat cicak ats syiling yer..
salam.

No comments:

Post a Comment